جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

آشنایی با کوه بزمان جوان ترین آتشفشان ایران

بزمان یکی از قله های آتشفشانی ایران و بعد از تفتان دومین بام استان سیستان و بلوچستان است. به خاطر این که از هیچ جای چال آن دود گوگردی بلند نمی‌شود و آتشفشان خاموش و خفته معروف شده است. با زاهدانی ها همراه باشید تا با این کوه آتشفشانی بیشتر آشنا شوید.

کوه آتشفشان بزمان کجاست؟

آتشفشان بزمان، با مختصات جغرافيايى ۴۰، °۲۸ عرض شمالى و°۶۰ طول شرقى، مشخص مى شود.

این کوه با ارتفاع ۳۴۹۷ متر از سطح دریا در ۱۲۰ کیلومترى غرب خاش، ۱۱۵ کیلومترى شمال‌غرب ایرانشهر و در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر بزمان در شمال چاله جازموریان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

عده اى از شکارچيان بومى به فعاليت فومرولى دراين منطقه اشاره کرده اند. آتشفشان بزمان مانند آتشفشان تفتان و دماوند، جزء آتشفشان هاى نيمه فعال ايران محسوب مى گردد.

مسیر صعود به بزمان کحاست؟
مشاهده بزمان از بالای قله تفتان (عکاس: نصرالله کوهکن)

راه دسترسی و صعود به قله بزمان یا کوه خضر نبی(ع) (کوه زنده)

راه اصلی دسترسی به قله این آتشفشان غیر فعال، که به «کوه خضر نبی(ع) یا زنده» هم معروف بوده جاده آسفالته بم- بزمان است. روستای “گوانز” تنها آبادی مسیر پس از جدا شدن از جاده آسفالته محسوب می‌شود.

حدودا ۲۰ کیلومتر مانده به بزمان از طرف بم به جاده فرعی رفته و با طی مسافت ۹/۵ کیلومتر که نیمی از آن خاکی است به روستای کوچک گوانز می رسیم. بعد از این روستا با طی مسیر ۸ کیلومتر درجاده اختصاصی به ارتفاع ۲۰۰۰ متری می رسیم. در ارتفاع ۳۱۰۰ متری چندین دکل و همچنین در قله پانل های خورشیدی دکل و تاسیسات دیگری وجوددارد.

جوان ترین آتشفشان ایران
نمایی جالب و دیدنی از قله بزمان که از روی قله تفتان ثبت شده است (عکاس : نصرالله کوهکن)

جوان ترین کوه آتشفشان ایران

کوه بزمان به دلیل اینکه که در دوران کواترنری تشکیل شده و سن قدیمی‌ترین سنگ‌های آن حدود ۱۱.۷ میلیون و جوان‌ترین آن‌ها ۰.۶ میلیون سال ایت به جوان ترین آتشفشان ایران معروف است. 

این  آتشفشان مانند آتشفشان دماوند چینه ای است و در منطقه‌ی بیابانی استان سیستان‌ و‌ بلوچستان واقع شده است. 

براساس آخرین تحقیقات انجام شده آتشفشان اصلی بین ۸.۶ و ۴.۱ میلیون سال پیش به وجود آمده است. طبق گزارشات تهیه شده آخرین فعالیت‌ این آتشفشان مربوط به حدود ۴۱ هزار سال قبل بوده است.

در دهکده بزمان واقع در جنوب شرقی آتشفشان اصلی نیز چشمه‌ آب گرمی که درجه حرارت آن در حدود ۳۶ درجه است وجود دارد که تا اندازه‌ای نیمه فعال بودن آتشفشان را تایید می کند.

در پایان تصاویر هوایی زیبا از این کوه آتشفشان ببینید که توسط تیم مستند ساز دروازه خورشید تهیه شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا