جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

آشنایی با مسجد مکی، یکی از جاذبه های گردشگری زاهدان

یکی از جاذبه های گردشگری شهر زاهدان مسجدی زیبا و با شکوه است که این بنای فاخر  به عنوان بزرگترین مسجد اهل سنت در ایران شناخته می شود. مسجد مکی زاهدان اثری چشم نواز به شما می رود که سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی از کشور‌های استرالیا، عمان، امارات، کانادا، هلند، دانمارک، پاکستان و افغانستان است. این مسجد یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری  سیستان‌ و بلوچستان است که در ادامه این پست زاهدانی ها بیشتر با آن آشنا می شویم.

مسجد مکی در چه سالی بنا نهاده شد؟

این مسجد زیبا که نمای بیرونی مسجد به مسجد سلطان احمد در ترکیه و فضای داخلی آن به مسجد النبی در مدینه شباهت دارد در سال ۱۳۵۳ توسط مولانا عبدالعزیز با مساحت ۶۰۰ متر مربع بنیان گذاری شد. پس از رحلت ایشان مدیریت مسجد به دست مولانا عبدالحمید سپرده شد.

با اجرای طرح توسعه مسجد در دو فاز، اینک مساحت کلی بنای آن در سه طبقه حدود ۳۲ هزار متر مربع می باشد.

سال تاسیس مسجد مکی زاهدان

پس از ورود مولانا عبدالعزیز به زاهدان و اشتغال به خدمت دین در مسجد جامع عزیزی، به علت تعمیر و توسعه مسجد نماز جمعه در سال ۱۳۶۵ موقتاً به محل کنونی مسجد مکی منتقل شد و این انتقال موقتی دائمی گشت.

این مسجد در فاز دوم پس از تخریب بنای قدیمی از سال ۱۳۹۰ با معماری ایرانی اسلامی و عثمانی در حال احداث است.

در طرح جدید مسجد دارای یک گنبد بزرگ در مرکز به ارتفاع ۴۶ متر و چهار مناره ۹۵ متری به همراه ۵۳ گنبد کوچک و بزرگ است که آن را به نگین درخشان و خیره کننده در قلب شهر زاهدان تبدیل کرده است.

مشخصات مسجد مکی زاهدان
نمایی از مسجد جامع مکی و شهر زاهدان ( عکاس: مسعود بنفشه )
عکس های زیبای مسجد مکی زاهدان
عکاس: رایحه اصغرپور

آدرس مسجد مکی زاهدان

مسجد جامع مکی در خیابان خیام زاهدان واقع شده است و پیدا کردن مسیر رسیدن به آن اصلاً دشوار نیست. از هرکجای شهر که سوار تاکسی شوید شما را به مسجد مکی می رساند.

روزانه بیش از ۳ هزار نمازگزار در نماز های یومیه این مسجد شرکت می کند که در نماز تراوی این رقم بالاتر نیز می رود. آمار نمازگزاران در نماز جمعه از ۵۰ هزار نفر تجاوز می کند که به علت کمبود مکان و ساخت و ساز در مسجد مکی چند سالی است که مردم عزیز زاهدان نماز جمعه را در مصلای سابق اقامه می کنند. شایان ذکر است که پس از نهایی شدن ساخت و ساز مسجد مکی بیش از ۶۰ هزار نفر می توانند به راحتی در این مسجد نماز بخواند.

مسجدهای زاهدان
عکاس: نصرالله کوهکن

معماری داخلی مسجد مکی توسط معماران ایرانی و به سبک ایرانی اسلامی در حال ساخت است که پس از تکمیل نهایی نمایی زیبا و چشمگیر به مسجد خواهد بخشید.

این مسجد همه ساله پذیرای صدها گردشگر داخلی و خارجی است که حیرت زده جذب فضای معنوی آن می گردند.

نمای داخل مسجد مکی زاهدان
معماری داخلی مسجد
عکس محراب مسجد مکی زاهدان
محراب مسجد
معماری داخلی مسجد مکی زاهدان
عکاس: بابک مهربانی
تصاویر داخل مسجد مکی زاهدان
فضای داخل مسجد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا