جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

کوه های مریخی چابهار یکی از زیباترین مناظر طبیعت در ایران

کوه های مریخی چابهار یا کوه های مینیاتوری یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان است.  این کوه‌ ها اشکال نامنظمی دارند و تداعی‌کننده کوه‌ها و دره‌های مریخ هستند، به همین دلیل به این اسم معروف شده اند. جاده‌ای که شما را به کوه‌های مریخی می‌رساند یکی از زیباترین جاده‌ های ایران است. با زاهدانی ها همراه باشید تا با این کوه های شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

کوه های مریخی چابهار کجاست؟

این کوه‌های مینیاتوری زیبا در استان سیستان و بلوچستان و در امتداد روستای تَنگ به گواتر (شرقی‌ترین و جنوبی‌ترین نقطه ایران) آرمیده و جلوه‌ای حیرت‌آور از طبیعت بکر سرزمین بلوچستان است.

حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر پس از چابهار به سمت بندرگواتر، کوه هایی در سمت چپ جاده نمایان می‌شود که به کوه های کوه های کلانی و آرین یا مریخی معروف هستند.

بهترین مکان برای تماشای این جاذبه بکر و شگفت انگیز در قسمت جاده ساحلی حد فاصل انجیر معابد و بندر بریس می باشد. 

آدرس کوه های مریخی چابهار
عکاس: سینا رحمتی

سفر به مریخ

از رمین که عبور کنید کوه های مینیاتوری خاکستری رنگی توجه شما جلب می کند. این کوه ها به کوه های مریخی چابهار معروف هستند که از رمین تا گواتر وسعت دارند.

این کوه ها با ۵ میلیون سال قدمت به علت فرسایش شکل گرفته و باقیمانده کف اقیانوس ها هستند و شباهتی به ناهمواری های سطح سیاره مریخ دارند.  

در این رسوبات بقایای بدن جانوران دریایی مثل سخت پوست ها و ماهی ها دیده می شود که با ماسه و خاک رس پوشیده شده اند.

یکی از جاذبه های گردشگری چابهار این کوه های مینیاتوری هستند که هیچ کجای ایران نظیر ندارد!

عکس های زیبا از کوه های مریخی
عکاس: امیر خیاط
عکاس:اسحاق دیده ور

یکی از زیباترین جاده های ایران

جاده ای زیبا و منحصر به فرد به طول ۵۰۰ کیلومتر که از شهرستان جاسک در استان هرمزگان شروع می شود و تا انتهای بلوچستان ( بندر گواتر و پسابندر ) و تا داخل مرز پاکستان امتداد دارد.

در سراسر این مسیر می توانید از دریای عمان (مکران)، کوه های مریخی (مینیاتوری)، ساحل شنی، بیابان خشک و اقلیم و طبیعت ویژه لذت ببرید.

این کوه ها  داری ارتفاعی بین ۵ تا ۱۰۰ متر هستند و  سالیان طولانی زیر آب های دریای مکران بوده اند. به همین دلیل آثاری از موجودات دریایی بر روی آن ها دیده می شود و بسیاری از قسمت های آن از رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران سخت پوست دریایی تشکیل شده است. به این پدیده در زمین شناسی بدبوم یا بدلند گفته می شود.

کوه های مریخی طبق نظر کارشناسان در گذشته‌های دور زیر تلی از خاک مدفون بوده که بر اثر گذشت زمان و بارش باران‌های موسمی از زیر خاک سر برآورده‌اند.

نمایی زیبا از کوه های مریخی چابهار
عکاس:اسحاق دیده ور

نمونه خارجی این جاذبه گردشگری را می توان در صحرای آتاکاما شیلی دید که شبیه کوه هایی مریخی چابهار است.

تصویر هوایی از کوه های مریخی چابهار
عکاس: george steinmetz (عکاس مجله نشنال جئوگرافیک)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا