جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

جاذبه های بکر گردشگری بندر پزم تیاب کنارک

روستای پزم تیاب با جاذبه های گردشگری زیبا با مناظری چشم نواز و نیز داشتن صخره های سنگی، دریایی زلال و ساحلی تمیز به کالیفرنیای ایران نیز معروف شده است. این بندر بسیار زیبا در سال های اخیر میزبان گردشگران زیادی از سایر نقاط ایران و حتی خارج ایران بوده است که در زاهدانی ها به معرفی آن می پردازیم.

پزم تیاب کجاست؟

روستای زیبای پزم در ۶۰ کیلومتری غرب چابهار و ۱۰ کیلومتری کنارک واقع شده است. این بندر صیادی زیبا در دهستان جهلیان قرار دارد. 

سفر هوایی بهترین راه برای رسیدن به این بندر گردشگری بکر می باشد. پزم تیاب در فاصله بسیار نزدیک از فرودگاه چابهار در شهرستان کنارک قرار دارد به طوریکه با طی مسیر ۲۰ کیلومتری از فرودگاه به این بندر فوق العاده زیبا می رسید.

بندر صیادی و گردشگری پزم تیاب به یک جزیره و دماغه ساحل آن به وال یا نهنگ شباهت دارد. اسم بندر پزم از پوزه کوه برگرفته شده است و در بین مردم محلی به خلیج تیاب (ساحلی) معروف است.

عکاس: یاسمن ابیانه
عکس های بندر زیبای پزم تیاب چابهار

جاذبه های گردشگری پزم تیاب 

وجود جاذبه هاي بي شمار گردشگري در این روستا، پزم را به مكاني مناسب جهت تفريح و عكاسي تبديل كرده است.

دو اسكله صيادي و سنگي، غار ساحلی، سواحل زیبای صخره ای و چشم اقیانوس را می توان از معروف ترین جاذبه های پزگ تیاب نام برد.

بندر صیادی پزم بهترين مكان براي عکاسی و تماشاي غروب آفتاب است به طوري كه خورشید در وسط دريا محو مي شود. 

تصاویر بندر صیادی گردشگری پزم تیاب کنارک
عکاس: حمزه رزمی

در ماه‌های اردیبهشت و خرداد رطوبت هوا به بیشترین میزان خود در بندر پزم می‌‌رسد و هوا به‌شدت شرجی و مرطوب می‌شود. به همین دلیل بهترین زمان سفر به این منطقه بکر از اوایل آبان تا اواسط فروردین است.

عکاس: مهدی هزاری

سواحل صخره ای پزم

برای رسیدن به ساحل صخره‌­ای، باید سربالایی خاکی سمت چپ اسکله پزم را بالا رفت. راه باریک کنار کوه را که در پیش بگیرید، پشت کوه با ساحل صخره‌­ای زیبایی مواجه می­‌شوید. در قسمتی از صخره، حفره‌­ای غار مانند ایجاد شده است که به دریا باز می­‌شود و در زمانی که موج به صخره ها برخورد می­‌کند، آبفشان ایجاد می­‌شود. در فصل تابستان که  فصل بادهای موسمی است، موج‌های بزرگی ایجاد می‌­شود و ارتفاع آبفشان‌ها تا ۱۰ متر هم می­‌رسد که بسیار تماشایی است. برای دیدن این منطقه کفش مناسب، کلاه و عینک آفتابی و بطری آب لازم است.

سواحل صخره ای پزم کجاست

نمونه مشابه ساحل صخره ای بندر پزم تیاب را میتوان در سواحل صخره ای “دردل دور” انگلستان مشاهده کرد

ساحل صخره ای پزم تیاب و دردل دور انگلستان

غارهای ساحلی و پدیده چشم اقیانوس

غار های آبی و ساحلی پزم یکی از جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان است که سرشناس ترین آن به چشم اقیانوس معروف است که می توانید در فیلم زیر مشاهده کنید. غار زیبایی که در نیم سال دوم با پایین رفتن سطح آب، به یکی از بکرترین نقاط بندر پزم تیاب در بخش مرکزی شهرستان کنارک تبدیل می شود.

یکی از دیدنی های ساحل پزم، فیتوپلانکتون ها یا شب تاب های دریایی هستند که شب ها همچون چراغ های آبی رنگ، در ساحل خودنمایی میکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا