اماکن تاریخی سیستان و بلوچستان

قبرستان هفتاد ملا در حاشیه تمین و تفتان

گورستان ها در هر منطقه محل هایی برای شناخت مطالعه فرهنگ اعتقادات و آیین های مردم به حساب می آید. اجتماعی از نشانه ها که حتی برای گردشگران عادی هم جالب به نظر می رسد. گورستان ها در واقع هم میراث ملموس کشورها هستند و هم میراث ناملموس. با قدم زدن در آنها می توان به هویت گذشتگان کشورمان پی ببریم. در این پست زاهدانی ها داریم با قبرستان هفتاد ملا در استان سیستان و بلوچستان آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

قبرستان هفتاد ملا کجاست؟

اگر از شهر زاهدان به سمت میرجاوه حرکت کنیم بعد از طی ۷۵ کیلومتر به این شهر می رسیم. از شهر میرجاوه بعد از ۴۴ کیلومتر به یک جاده فرعی در سمت راست می رسیم که هدایت گر ما به سمت روستای روپس بالا و قبرستان تاریخی هفتاد ملا است. قبرستان هفتاد ملا در ۱۰ کیلومتری روستای گرشگری تمین قرار دارد.

آدرس قبرستان هفتاد ملا در استان سیستان و بلوچستان
عکاس: نصرالله کوهکن

برای ما انسانها قبرستان ها همیشه مکان های راز آلوده هستند و مرز بین زندگی و مرگ.

به گفته افراد محلی قبرستان هفتاد ملا حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد. با سقفی که سالهاست گورها را از فرسایش حفظ کرده است. این قبرستان ۵۰۰ متر مربعی انگار به سینه کوچک چسبیده است.

قبرها همیشه در سایه قرار دارند و به همین علت از گزند باد و باران در امان است. همچنین نور خورشید هیچ وقت بر این قبرها نمی تابد قبرها همیشه در سایه قرار دارند.

داستان قبرستان هفتاد ملا
عکاس: اسحاق دیده ور

قبرهایی الهام گرفته از مقبره کوروش

قبرستان هفتاد ملا مانند سایر آثار تاریخی روستای تمین در دل صخره ها به وجود آمده است. مردم باستان حفره‌ای بزرگ را در دل کوه ایجاد کرده اند و برای قبور از سبک معماری مقبره کوروش الهام گرفته اند.

قبور این گورستان به شکل مستطیل است. دو طرف آن به وسیله خشت خام بالا آورده شده و اجساد را داخل آن قرار می دادند. بر روی هر کدام از قبور هم سوراخ هایی تعبیه شده که هوا از داخل آنها عبور می کند.

نکته دیگری که باید در مورد این گورستان گفته شود این است که در گذشته قبل از اینکه قبور مرمت شوند برخی از سازه ها زیر اندود سفید رنگ فعلی دارای تزئینات رنگی بوده اند که پس از مرمت زیر سیمان سفید مدفون شدند.

نام هفتاد ملا از هفت و هفتاد که در همه ادیان اعداد مقدس هستند برگرفته شده است. اما در مورد وجه تسمیه آن را در روایت‌های متعددی وجود دارد.

این قبرستان دارای چندین غار بوده که غارها به طول ۳۰ متر و ارتفاع ۲٫۵ متر بوده بالای قلعه انبار برای آذوقه ساخته بودند و سنگرهای برای دفاع از خودشان داشتند.

همچنین در داخل روستای روپس هفتاد ملا درختی با قدمت بیش از هزار سال وجود دارد که ساکنان این روستا اگر اختلافی یا مجلسی داشتند در زیر این درخت می نشستند و حل می‎کردند.

عکاس:محمد برآهویی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا