جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

دریاچه صورتی لیپار چابهار، بی نظیر در ایران و کم نظیر در جهان

زمان سفر به چابهار، یکی از جاذبه های گردشگری که پیشنهاد می کنیم حتما از آن دیدن کنید دریاچه صورتی لیپار است. تالاب لیپار مانند دریاچه مهارلو شیراز، گِلفشان نفتلیجه گلستان، مرداب هسل مازندران، دریاچه نمک قم و بخش هایی از دریاچه ارومیه در ماه هایی از سال به رنگ صورتی در می آید. با زاهدانی ها همراه باشید تا با این تالاب زیبا آشنا شوید.

دریاچه صورتی لیپار چابهار کجاست؟

تالاب صورتی لیپار در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، بعد از  روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر قرار دارد. 

برای دسترسی به تالاب لیپار باید مسیر روستای رمین را طی کرد. نوار ساحلی کلات رود در ۲۰ کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر، به تالاب لیپار منتهی می‌شود.

آدرس دقیق دریاچه صورتی لیپار چابهار

تالاب لیپار در چه ماه هایی از  سال به رنگ صورتی در می آید؟

دریاچه صورتی (تالاب) لیپار در چابهار یکی از شگفت‌انگیزترین و نادرترین تالاب های جهان در سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان است.

دریاچه لیپار یکی از جاذبه‌ های گردشگری سیستان و بلوچستان و ایران است که به دلیل رنگ خاصی که دارد از سایر دریاچه‌ها و تالاب‌ها متمایز شده است.

رنگ این تالاب به‌ دلیل فعل و انفعالات پلانکتون‌ های گیاهی خاص آن و مواد معدنی جنس خاک، ۵ ماه از سال در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر به رنگ صورتی در می‌آید.

دلیل صورتی شدن رنگ آب تالاب لیپار چابهار

رنگ آبی دریاچه لیپار چابهار به دلیل جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر، به رنگ صورتی در می آید. وجود باکتری‌ ها و پلانکتون‌ های گیاهی در تغییر رنگ این تالاب تاثیر دارد. عامل اصلی این تغییر رنگ گونه نوکتیلوکامیلیاروس است که از اواخر پاییز تا اوایل بهار تعدادش به شدت رشد و افزایش می‌یابد و باعث صورتی شدن رنگ آب در این تالاب می‌شود.

تالاب لیپار بعد از چشمه جوشان آب گرم و رنگی یلوستون در ایالت وایومینگ ایالات متحده آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد و می توان آن را با دریاچه صورتی رتبا در سنگال مقایسه کرد.

دریاچه صورتی رتبا سنگال و تالاب لیپار چابهار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا