جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

چشمه اسرار آمیز ترش آب مشهور به دریا

جستجوی دریا در کویر با چشمه ترش آب

با فاصله ۱۰۰ کیلومتری مسیر زاهدان – بم به کوه هایی مرسیم که گویا تابلوهای نقاشی شده هستند. ۱۰ کیلومتری شهر نصرت آباد به چشمه ای میرسیم که یکی از پدیده های طبیعی ،جذاب وشگفت انگیز برفراز کوههای ورودی به استان سیستان وبلوچستان سرزمینی تاریخی با طبیعتی بکر و ناشناخته است.

چشمه آب ترش باخواص معدنی معروف به “سردریا” درنزدیکی شهر نصرت آباد است که بادیدن آن بیش از پیش توجه آدمی را به عجایب خلقت معطوف می دارد.

ترش بودن آب این چشمه برای جوانان جذابیتی دارد که آنان را از ۱۰ کیلومتری اولین آبادی به آنجا می کشاند. 

از ویژگی های این جاذبه در دامنه کوه قبل از رسیدن به ترش آب با یک منظره طبیعی و کوهستانی بدون پوشش گیاهی مواجه خواهید اما بعد ازپیاده روی حدود ۴۰۰ متر بر بلندای کوه به این عارضه طبیعی ،آبفشان (آب گازدار و فوران کرده ) و زلال به پهنای تقریبی ۵ متراحاطه شده از نیزار سرسبز می رسید.

جالب اینکه برخلاف چشمه‌های دیگر آب آن سرد ،طعم آن ترش ،دارای خواص معدنی و درمانی از قبیل التیام دردهای مفاصل ،کمر درد و ویژگی های کشف نشده دیگرمی باشد.

درحال حاضر عمق ترش آب شناسایی نشده و به گفته اهالی آخرین بار در ۴۰ سال پیش یک نفر جهانگرد ایتالیایی برای سنجش میزان عمق با یک طناب ۴۰۰ متری به داخل چشمه فرو می رود ولی هرگز به کف آن دست پیدا نمی کند . این موضوع برای مردم بومی ،گردشگران وعلاقمندان هنوز یک معماست!

چشمه ترش آب نصرت آباد
بازدید زوج آلمانی از چشمه ترش آب نصرت آباد، چشمه ای شگفت انگیز با خواص درمانی فراوان

🔱 اما چطورمیشه از جاذبه چشمه ترشاب دیدن کرد؛

✅ اگرقصد سفر از زاهدان دارید مسیر ترانزیت زاهدان _بم را انتخاب کنید ⬅️ ۱۰۰کیلومتری به شهرنصرت آباد می رسید ⬅️ بعد از گذر از شهر و طی ۴ کیلومتر دیگر به یک دو راهی می رسید ⬅️ سمت چپ می پیچید ⬅️ بعد از طی ۷ کیلومتر جاده خاکی در مسیر کوهستانی به دامنه کوهی که چشمه بالای آن قرار دارد می رسید ⬅️ بعد از یک پیاده روی ساده و راحت می توانید به چشمه برسید.

✅ اما اگر مسیرتان از جاده ترانزیت کرمان بم به زاهدان باشد ⬅️ ۴ کیلومتری نرسیده به شهرنصرت آباد⬅️ دوراهی سمت راست جاده خاکی وادامه آدرس بالا به محل مورد نظر می رسید.

زاهدانی ها باسفر به این منطقه فرصت دیدن این چشمه اسرارآمیز را از دست ندهید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام بنده از اهالی نصرت آباد ساکن زاهدانم در تکمیل نوشته های شما باید به معرفی برسانم که به نقل ازعموی مرحومم این چشمه حدود هفتاد،هشتاد سال قبل برکه‌ی کوچکی با سطح حدود دو یا سه متر بوده که بعد از عبور یک رعدوبرق شدید در منطقه تبدیل به دریایی به شکل فعلی درآمده است.

    1. سلام
      فکر کنم پدر بزرگت خواب دیده محمود جان
      هیچکسی قدمت این چشمه رو نمیدونه و از قدیم در قدیم به همین شکل بوده با توجه به نوع سنگی که داره و در محل جغرافیایی که قرار گرفته نمیتونه زیاد تغییر کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا