جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

روستای دیدنی و پلکانی قلعه نو در استان سیستان و بلوچستان

یه روستایی تو شمال ایران تو دل جنگل های گیلان هست که سقف هر خونه ای حیاط خونه طبقه بالاییشه به اسم ماسوله که خیلی معروفه. شبیه ماسوله رو ما در غرب ایران هم داریم ولی جالبه بدونید قلعه نو ماسوله شرق ایرانه. روستای قلعه نو در زابل در استان سیستان و بلوچستان که در این پست زاهدانی ها به شما معرفی می کنیم.

روستای قلعه نو دو تا فرق دیگه با ماسوله داره. اول مستطیل هایی که روی سقف خونه ها میبینین که بادگیرن و دمای ۵۰ درجه طاقت فرسای تابستون رو داخل خونه خونه مطبوع و قابل زندگی میکنن و دومی اینه که اینجا تنها روستایی در استان سیستان و بلوچستان هست که صد در صد خونه هاش با خشت ساخته شده و مردم هنوز توش زندگی میکنن. 

یه روزی روستای قلعه نو به قدری آب داشته که دور خونه ها رو با علوفه زه‌آب می بستن تا اون رطوبت به پی ساختمونا آسیب نزنه ولی الان آب خیلی کم شده که باعث شده کشاوزی کم بشه یعنی اصلی ترین فعالیت اقتصادی مردم این منطقه کم شده. اما یه اتفاق جالبی داره این چند وقته میوفته اون بحث گردشگریه. با توجه به چاه نیمه ها و اون پتانسیل ویژه ای که تو بحث گردشگری ورزشی و آب و قایق رانی دارن و بافت تاریخی برای روستای قلعه نو این دو مکان یک گنج محسوب میشن. این ها عموما به یه زیرساخت هم نیاز دارن یعنی کجا بریم شب بخوابیم؟ موارد پذیرایی و امکانات زیرساختی اقامتی کجان؟

نمایی جالب از روستای قلعه نو
عکاس: محمد دهدست

روستای قلعه‌نو زیرساخت مناسبی برای گردشگری داره که میتونه به عنوان پایلوت این مدل گردشگری در سطح استان سیستان و بلوچستان شناخته بشه.

وجود ارگ سردار (ارگ محمد حسین خان نارویی) در این روستا و دو اقامتگاه بومگردی در این منطقه باعث شده هم جادبه گردشگری داشته باشیم هم اقامتگاه گردشگری و این میتونه به این منطقه رونق خیلی زیادی بده.

ارگ محمد حسین خان نارویی در روستای قلعه نو
ارگ محمد حسین خان نارویی در روستای قلعه نو

روستای قلعه نو جزو دهستان ناروئی از بخش شهركی و ناروئی هست که حدود ۲۶ كیلومتری جنوب شرقی زابل قرار گرفته. گورستان روستای قلعه‌ نو نیز در نوع خود بی‌نظیره. قبرها به صورت پلکانی و مقبره خوانین و حکما در داخل اتاقک هایی به نام “معجره” قرار داره. به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زهک مقبره دختری در این گورستان کشف شده که معماری روی آن نشان‌ دهنده دوران صفویه اما هویت خود فرد هنوز مشخص نشده!

در این فیلم که توسط آقای رضا دادور تهیه شده زیبایی های روستای توریستی، گردشگری و تاریخی قلعه نو رو مشاهده می کنین که به  ماسوله جنوب شرق ایران معروف شده.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا