جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

آشنایی با چشمه باتلاقی شگفت انگیز و عجیب شورعین

شورعین نام چشمه ای شگفت انگیز است در استان سیستان و بلوچستان. این حوضچه که از آن گل و آب می تراود هیچگاه پر نمی شود و فعالیتی شبیه گل افشان دارد. چشمه شورعین در حالت عادی فعالیتی ندارد و تنها در حالت تولید صدا واکنش نشان می دهد. با زاهدانی ها همراه باشید تا بیشتر با این چشمه عجیب آشنا شوید.

چشمه باتلاقی شورعین کجاست؟

این چشمه در پنج كیلومتری روستای تران در ۳۵ کیلومتری دهستان کهیر در شهرستان کنارک، همجوار كوه های مریخی چابهار واقع شده است. 

این چشمه در جنوب استان سیستان و بلوچستان و بندر کنارک قرار دارد و راه دسترسی آن سخت است و بیشتر ماشین های آفرود می توانند به آنجا بروند.

این چشمه را كه بومیان محلی آن را شورعین می نامند باتلاقی كوچك از آب و گل گوگردی را بوجود آورده است كه اهالی منطقه به قدرت شفاگری آن ایمان دارند.

آدرس چشمه باتلاقی شورعین
عکاس: مسعد شیخ ویسی

اگر از این چشمه شگفت انگیز دیدن کنید مشاهده می کنید که با عبور گله گوسفند از کنار آن دهانه های آتشفشان گونه آن را فعال کرده و گویی این جوشش در اعتراض به برهم زدن سکوت دشت صورت می گیرد. 

با دور شدن گله گوسفند این چشمه به سان چشمی گشوده به سکوت خویش می آرامد و خاموش به آسمان خیره میماند.

چشمه شورعین کنارک

ویژگی چشمه شورعین

از ویژگی خاص این چشمه می توان به فعالیت های گل مانند کوه گل فشان در قسمت هایی از آن اشاره کرد که هرچه سر و صدا در آن بیشتر باشد فعالیت فوران چشمه شدیدتر می شود و گل را به صورت دم و بازدم به بیرون پرت می کند و پرتاب گل به گونه ای است که از سطح آب تجاوز نمی کند.

خواص درمانی چشمه شورعین

مردم منطقه به خاصیت درمانی شورعین اعتقاد داشته و از آب و گل آن برای این منظور بهره می برند. این گل خاصیت درمانی دارد و برای بیماری های پوستی و درد مفاصل بسیار مؤثر است.

چشمه شگفت انگیز شورعین کهیر
عکاس: مسعود شیخ ویسی

فعالیت این پدیده حیرت‌آور مانند تنفس انسان به صورت دم و بازدم است. این چشمه در زمینی برهوت واقع شده و اطراف آن را سلسله كوه هایی كه مریخی احاطه كرده است.

راه دسترسی به شورعین هنوز مهیا نیست. هیچ تابلویی كه معرف این اثر طبیعی باشد در اطرافش قرار نگرفته و بدون راه بلد، به بیراهه خواهید رفت. تنها بومیان منطقه قادرند محل دقیق این چشمه را به اندك گردشگران كنجكاو و جستجوگر نشان دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا