جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

درخت انجیر معابد یا مکر زن در بندر تنگ کنارک

درخت انحیر معابد کجاست؟

اگر از روستای گوردیم به سمت غرب و بندر تنگ برویم در میانه راه به یک درخت کهنسال و عجیب رو به رو می شویم که یکی از جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان است. درخت انجیر معابد یکی از جاذبه های بندر تنگ و روستای کم شهر است که در زاهدانی ها بیشتر به آن می پردازیم پس با ما همراه باشید.

اینجا همه چیز یک حس افتادگی دارد، هم سایه افتاده روی زمین و هم فضا پر از حس و انرژی مثبت است. خوب که نگاه کنیم به جای اینکه ساقه ها از روی زمین به سمت آسمان روند از آسمان آمده اند روی زمین.

این ویژگی درخت انجیر معابد است. درختی که بومی هند است اما یکی از ذخیره‌گاه‌های آن در ایران روستای کم شهر در بندر تنگ دریای مکران است.

اینطور گفته می‌شود که بودا زیر همین گونه از درختان به عبادت می پرداخته است برای همین در همه جای دنیا این درخت را به درخت انجیر معابد می‌شناسند. مردم این روستا هم آیین ها و جشن هایشان را در کنار همین درخت برگزار می کنند.

درخت انجیر معابد کنارک

یکی از درختان بزرگی که در نوار ساحلی چابهار می روید انجیر معابد(لورلول) و به زبان محلی ها کرگ است که در تمام اعضای آن شیره سفید رنگی جریان دارد و از درختان تیره کائوچویی به شمار می آید. تاج این درخت بزرگ و پهن و از انشعاب های آن ریشه های نابجا می روید. 

پوست درخت صاف و خاکستری، برگ هایش بیضی شکل، ساده و درشت است. میوه هایش نارنجی رنگ و به درشتی فندق و قابل خوردن است.

 

آدرس درخت انجیر معابد چابهار
عکاس: سعید دانشمندی

این درختان دارای قدمتی بالای صد سال هستند و اکثراً در نزدیکی زیارتگاه ها قرار دارند. در حال حاضر در روستاهای کم شهر، رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار، کوپان سر و… از این درخت ها وجود دارد.

درخت مکرزن که به انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز در استان سیستان و بلوچستان معروف است با قرارگیری در کرانه دریای عمان از جاذبه‌های گردشگری چابهار و نیک شهر به شمار می‌آید.

چاذبه های گردشگری چابهار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا