جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

سفر به غار لادیز در سیستان و بلوچستان با یک فیلم جذاب

از زاهدان که به سمت شهر میرجاوه حرکت کنیم بعد از طی مسافت ۸۴ کیلومتری به میرجاوه میرسیم که با خروج از این شهر به سمت روستای تمین بعد از طی مسافت ۱۵ کیلومتری به غار طبیعی و کوچک لادیز می رسیم. این غاز که دل کویر قرار گرفته ۲٫۵ متر ارتفاع و ۱۵ متر طول دارد و همیشه از کف و سقف آن آب جریان دارد و باعث جذب گردشگران و طبیعت گردان شده است. با زاهدانی ها همراه باشید تا بیتشر با این غار زیبا آسنا شوید.

اطراف دهانه ورودی غار از پوشش گیاهی زیبایی برخوردار است و درختان پده، گز و انواع گیاهان علفی جذابیت خاصی به آن داده است. درتمام طول سال از سقف و اطراف این غاز، قطرات درشت آب جاری است که در کف آن جرایان آب دائمی را تشکیل داده است.

اما برای سفر به غار لادیز هیچ چیز بیشتر از یک راهنمای عملی کمک کننده نخواهد بود. البته غار گردی آن هم از نوع لادیزی، تفاوت هایی با غارگردی های دیگرتان خواهد داشت چرا که این غار کوه است و باران و سطوح عجیب!

غار زیبای لادیز میرجاوه

برای گردش در غار بهترین حالت این است که پا برهنه قدم در غار بگذارید این حالت به خصوص به شما کمک می کند تا راحت تر دیواره غار را طی کنید فقط کافیست نترسید و قدم اول را بردارید و بعد از آن همه چیز آسان خواهد بود. دیواره در یک سوم وسط غار قرار دارد و برای دست زدن به انتهای غار لازم است از دیواره صعود کنید. فراموش نشود که ریزش قطرات آب در یک سوم پایانی غار بیشتر است. برخی دوستان شاید کفش آجدار ضد آب را پیشنهاد کنند اما تجربه نشان داده که پابرهنه سبکی بیشتر خواهید داشت.

آدرس غار لادیز سیستان و بلوچستان

ته غار تاریک است می‌توانید چراغ قوه (لایت هدست) به همراه داشته باشید. به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می‌شود از زیبایی های اطراف غار و به‌خصوص آبشار و قلعه لادیز لذت ببرند چرا که بعد از پنج متر اول و رسیدن به دیوار لازم است که از روی دیوار ادامه مسیر بدهید و با گردنه ای تنگ مواجه خواهید شد که مشاهدات نشان داده عبور از آن برای دوستان خوش قد و قامت کمی سخت است.

دوستان علاقه مند به عکاسی به خاطر داشته باشند که زیر باران باید رفت و در این سفر زیر‌ باران گوشی و دوربین تان به هیچ وجه در امان نیستند پس اگر اصرار به عکاسی دارید دوربین سبک خود را در نایلون و یا به محفظه ضد آب قرار دهید به علاوه این که ممکن است در مسیر حرکت به سمت انتهای تاریک غار بار ها و دیواره برخورد کنیم و یا پایتان سر بخورد و دوربین یا گوشی تان صدمه ببیند پس لازم است قبل از ورود به غار همه جوانب را در نظر بگیرید.

هیچگونه وسیله اضافی با خود به داخل غار نبرید چرا که حتی یک دست کلید هم مزاحم حرکت شما خواهد بود ضمن اینکه در گذر از دیواره و مسیر آبی ممکن است اشیا همراه از جیبتان در آب بیفتد و یافتن مجدد خواهد بود.

آلاچیق های اطراف غار سایه بان ندارد پس توصیه می شود اگر خواهان صرف صبحانه و ناهار در این آلاچیق ها هستید تمهیداتی بیاندیشید. از زیبایی های اطراف خود لذت ببرید از دیوارهای سبز رنگ که گل سنگ ها را تداعی می‌کند و از فرم های عجیب دیوارها که با اشکال خیالی فضایی شگفت انگیز را ایجاد می کنند.

عکس های زیبای غار لادیز میرجاوه

در سال ۱۳۴۴ شمسی ۱۹۶۶ میلادی تحقیقاتی پیرامون منطقه بلوچستان به وسیله دانشگاه مینه‌سوتا به سرپرستی گاری هیوم در تراس رودخانه های لادیز، سیمیش و ماشکید انجام شد و طی آن پژوهش ها ابزاری سنگی به سنت ساطور سازی و مشابه نمونه‌های یافته شده از محوطه سوان در پاکستان و محوطه اولدری در آفریقای شرقی جمع‌آوری شد. این مجموعه در ادبیات باستان شناسی به دیزین مشهور است. با استناد به مدارک زمین شناسی، این صنعت به اواخر دوره یخبندان و ریس و وورم یا اوایل یخبندان وورم (۱۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار سال پیش) نسبت داده می‌شود.

در پایان شما را به دیدن فیلمی جذاب که توسط تیم مستند ساز دروازه خورشید از غاز لادیز تهیه شده دعوت می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا