جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

دماغه راشدی، یکی از بکرترین جاذبه های گردشگری چابهار

عموم جاذبه‌ های گردشگری سیستان و بلوچستان و اقتصادی در مکران تقریباً خلاصه شده اند یعنی در محدوده چابهار یا همان مکران مرکزی. چابهار به لحاظ اقتصادی هم در حوزه واردات و صادرات و بنادر آزاد منطقه آزاد رشد بسیار خوبی داشته است. اما چیزی که الان ما می خواهیم در زاهدانی ها در مورد آن صحبت کنیم یک جاذبه عجیب است به اسم دماغه راشدی. 

دماغه راشدی کجاست؟

دماغه راشدی حدفاصل دماغه میدانی و سواحل چابهار و پزم در مکران مرکزی قرار گرفته است. از بالا شبیه چوب کبریت دیده می شود اما اگر هنرمندانه به آن نگاه کنیم شبیه گنجشک است. 

دماغه راشدی یک عارضه طبیعی خیلی وسیع و خاص است به ارتفاع حدود ۴۰ متر. یک جزیره است که آن طرف آب و آن طرف خشکی و نمکزار و کوه های خشک است. مساحتش تقریباً هزار و ۳۰۰ هکتار است یا ۱۳ کیلومتر مربع. ساحل صخره ای شبیه بافت بریس دارد که با برخورد موج ها به صخره ها صحنه زیبایی را پدید می آورند.

طول‌ دماغه‌راشدی حدود ۱۱ کیلومتر است و آنقدر وسیع است که اگر مرکز آن بایستید اصلاً نمی توان حدس زد که اینجا یک دماغه است و وسط یک دشت هموار هستید.

پتانسیل های گردشگری دماغه راشدی:

توضیح کوتاه در مورد پتانسیل های گردشگری دماغه راشدی می‌گویم شما خودتان حدیث مفصل ازین مجمل بخوانید…

مکران مرکزی تمرکزی از جاذبه‌های گردشگری است و در دماغه راشدی هر جاذبه گردشگری را که در مکران سراغ داشته باشیم متمرکز در این مکان پیدا میشود. دماغه راشدی با توجه به پتانسیل هایی که دارد می تواند تنها قطب گردشگری دریای مکران باشد. 

دماغه راشدی آنقدر بکر است که انگار از ابتدای پیدایشش در میلیون ها سال هیچ رهگذری نداشته و هیچ دخل و تصرفی در آن نشده است. این آن بکارتی است که می‌تواند با حفظ شدنش در حوزه گردشگری جذابیت فوق العاده ای ایجاد کند.

دماغه‌راشدی به دلیل بافت ویژه‌ و دشت صاف، امکان احداث فرودگاه تفریحی دارد. یعنی ورزش های هوایی هم می شود در این مکان انجام داد.

این مکان برای کمپینگ و اقامت فوق العاده است. اینجا نزدیک روستای گوردیم است که مسیر ماسه‌ای دارد. به دلیل عدم رفت و آمد این مسیر فوق العاده بکر مانده است.

با دریایی که در این مکان است امکان انجام همه ورزش های آبی وجود دارد و در کنار آن ما دنیای زیر آب را داریم مانند مرجان ها. سواحل مرجانی در اطراف این جا یافت می شود. در کنار آن نهنگ، دلفین و انواع ماهیان و لاکپشت هایی که روی آب هستند از جاذبه های این منطقه به شمار می آیند.

دماغه راشدی کنار یک روستای فوق العاده دور افتاده است که راه مناسبی هم ندارد به اسم گوردیم. در کناره ساحل این روستا  منظره ی خیلی جالب میتوان دید، یک کلونی از خرچنگ ها. بومی ها به خرچنگ های ساحلی اینجا می‌گویند کولولو…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا