جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

گل افشان پیرگل خاش، مرتفع ترین و وسیع ترین گل فشان ایران

از این پدیده گل افشان ها چند هزارتایی روی کره زمین وجود دارد. از آن چند هزار تا تعدادی محدود در ایران واقع شده است. اما از آن تعدادی که داخل ایران است ۳-۴ مورد در استان زیبای سیستان و بلوچستان است. با زاهدانی ها همراه باشید تا با گل افشان پیرگل خاش بیشتر آشنا شوید.

از گل افشان هایی که در استان سیستان و بلوچستان است کوه گل افشان بندر تنگ خیلی معروف شده است. حتماً تصاویرش را دیده اید. یک تپه کوچکی که عموماً به رنگ طوسی دیده می شود. دلیل عمده معروفیت گل افشان تنگ این است که کنار یک جاده آسفالته قرار دارد که به سمت بندر تنگ می رود.

گل فشان پیرگل برخلاف گل افشان تنگ، یک کوه بسیار بزرگ است که در میان یک دشت وسیع قرار گرفته است. این کوه گل افشان از ریختن تکه تکه گل ها به وجود آمده است. این گل افشان در یکی از زیباترین و جاده های خاکی و آفرودی ایران و به خصوص سیستان و بلوچستان است. یک مسیر خاکی که از نزدیکی های بزمان به خاش می رسد.

آدرس گل افشان پیرگل خاش
عکاس: مجتبی مقدسی

گل فشان پیرگل خاش کجاست؟

گل فشان پیرگل یکی از پدیده های ناشناخته ژئومورفولوژی و جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان است که  درکوه های سیاه بندان در ۳۰ کیلومتر شرق بزمان، ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان خاش و ۱۵۰ کیلومتری زاهدان قراردارد.

مختصات جغرافیایی: ۲۷ درجه و ۵۹ دقیقه و ۵تا۱۳ ثانیه عرض شمالی و ۶۰ درجه و ۲۹ دقیقه طول شرقی

اگر به این گل افشان نگاه کنیم کهولت و و عظمت را در آن دیده می شود. پیرگل چهارچشمه دارد که اصلی‌ترین چشمه آن روی یک تپه بلند قرار گرفته است.

معمولاً کوه ها، روی زمین از قدشان کاسته می شود. به خاطر عوامل فرسایشی به جز یک سری کوه های خاص که بر اثر یک سری فعل و انفعالات زمین‌شناختی یک عدد خیلی کمی به قدشان افزوده می شود. (مثل زلزله ها گسل ها فشار لایه های زمین)

یک سری کوه های دیگر هم مانند کوه های آتشفشانی در زمان خیلی کمی تغییر شکل عمده‌ای در خود نشان می‌دهند.

ما بین این دو روند، گل افشان ها هستند. نه به سرعت آتشفشان ها تغییر شکل می دهند نه به کندی کوه های صخره ای.

معرفی گل افشان های استان سیستان و بلوچستان

دلیل نامگذاری پیرگل

درقسمت فوقانی این گل فشان آثار و شواهدی وجود دارد که بومیان محل آن را به یک فرد مقدس (ولی یا پیر مقدس) نسبت می دهند. به اعتقاد بومیان منطقه، به علت این که گل این گل فشان از بالا به پایین سرازیر می شود و قسمت بالا به پیر مقدس تعلق دارد از این رو برای این گل و مکان تقدس خاصی قائل اند و آن را پیرگل یعنی مکانی که گل آن متعلق به پیرمقدس است نام گذارده اند.

خاصیت گل درمانی گل فشان پیرگل

گل درمانی مخصوص بیماری های پوستی نیست، بلکه برای درمان کمر درد، دردهای مفاصل، از طریق استحمام و شستشوی بدن، کمپرس گرم ، …. نیز استفاده می شود.

وجود عناصر معدنی کمیاب نظیربرم، منگنز، بور، ید و همچنین بی کربنات و ترکیبات سدیمی در آب و گل، گل فشان ها باعث شده است که آنها درسطح وسیعی ازدنیا برای معالجه و درمان بیماری های مختلف پوستی، عضلانی بویژه استخوانی، بیماری های گوارشی مثل معده و روده و بیماری های اورلوژی و بیماری ای زنانگی مورد استفاده قرارمی گیرند.

گفته می شود که حمام کردن در گل آب، گل فشان ها به خاطر وجود عناصرشیمیایی در ترکیبات برای بسیاری از پوست ها سودمند و مفید است و باعث جوان کردن پوست انسان می شود. به همین خاطر اعتقاد براین است که گل فشان ها خاصیت درمانی زیادی دارند و غلتیدن در گل آنها باعث شفاف شدن پوست و بهبود ناراحتی های پوستی می شود.

گرچه راه دسترسی به این گل فشان پیرگل سخت و دشوار است ولی جاذبه های طبیعی و گردشگری موجود در آن ایجاب می کند که مسئولان استان به فکر سرمایه گذاری بیشتر جهت جذب گردشگر وکسب درآمد از آن باشند.

 در پایان فیلمی جذاب و دیدنی ببینید از گل افشان پیرگل خاش که توسط تیم مستند ساز دروازه خورشید تهیه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا