جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

ریگ یلان یا بزرگ ریگ، مکانی جذاب در زاهدان

اسم زاهدان را همه شما شنیده اید. مرکز استان سیستان و بلوچستان، یک شهر نسبتا پیشرفته با امکانات رفاهی متوسط! اما برای طبیعت‌گردان، جذاب ترین نقطه زاهدان بزرگ ریگ است یا ریگ یلان. با زاهدانی ها همراه باشید تا با این جاذبه گردشگری زیبا آشنا شوید.

بزرگترین شن‌زار و ریگ‌زار ایران

اگر به این منطقه ای وسیع از بالا نگاه کنیم در کنار کلوت ها به حالت شش های آدم دیده می‌شود که یک سمت آن در استان کرمان و سمت دیگر در زاهدان واقع شده است. جایی که بزرگترین شن‌زار و ریگ‌زار ایران است. و در نقطه هایی بزرگترین رمل های دنیا را دارد.

ریگ یلان، بزرگترین شن‌زار و ریگ‌زار ایران
ریگ یلان، بزرگترین شن‌زار و ریگ‌زار ایران (عکاس: نصرالله کوهکن)

جالب است بدانید بستر این منطقه، کوه ها و تپه های آتشفشانی هستند که طی هزاره ها، باد این رمل ها و شن های ریز را روی آنها پوشانده و این منطقه زیبا و مناظر بکرش را در دل طبیعت ایران جا داده است.

همیشه وقتی می خواهید وارد نقاط بکر و ناشناخته طبیعت شوید یکی از بهترین گزینه هایی که می تواند با کمترین سرف زمان و انرژی و به خصوص ریسک شما را به آن مکان برساند و بیشتر از هر جی پی اس و نقشه اینترنتی کارگشا است وجود یک راهنمای راه بلد محلی است. برای ورود به بزرگ ریگ یا ریگ یالان پیشنهاد می کنیم حتما با یک راهنمای محلی همراه شوید.

ریگ یلان یا بزرگ ریگ زاهدان کجاست؟
عکاس: موسی سالارزهی

ریگ یلان یا بزرگ ریگ زاهدان کجاست؟

جهت دسترسی به بزرگ ریگ، با طی مسیر حدودا ۱۱۰ کیلومتری از زاهدان به سمت نصرت آباد حرکت می کنیم. از نصرت آباد به سمت جاده چاه رحمان و آبخوران می رویم. آبخوران دقیقا ورودی شرقی بزرگ ریگ واقع شده است. 

اگر از آبخوران کمی به سمت جنوب حرکت کنیم می توانیم وارد منطقه بزرگ ریگ شویم. در ابتدا به یک دشت مسطح می رسیم به اسم سور دغال. دغال در زبان بلوچی به یعنی دشت و سور دغال یعنی دشت سرخ.

در سور دغال پهنه وسیعی را داریم که اگر به سمت قلب بزرگ ریگ حرکت کنیم به پدیده های جالبی میرسیم.

از کرانه شرقی وقتی می‌خواهیم وارد محدوده بزرگ ریگ شویم اول با یک سری لایه های در هم تنیده تپه های رملی و ریگ زارها مواجه می شویم.

ریگ زار هایی که ارتفاع متوسط و کمی دارند، بعد از عبور چند لایه از این رمل ها میرسیم به یکسری دشت های مسطح، میرسیم به یکسری دیواره های بلندتر و تپه های با ارتفاع بیشتر که با عبور از آنها به بخش مرکزی بزرگ ریگ می رسیم.

کویر لوت نصرت آباد
عکاس: نصرالله کوهکن
عکس زیبا و دیدنی از طبیغت بکر بزرگ ریگ - ریگ یلان
عکس زیبا و دیدنی از طبیغت بکر بزرگ ریگ - ریگ یلان (عکاس: نصرالله کوهکن)

برای عبور و رسیدن به مرکز بزرگ ریگ فقط راننده های حرفه ای با تجهیزات مناسب تجربه خوب و مهم تر از آن همراه محلی ها و افراد بومی که با منطقه آشنایی دارند باید به آنجا دسترسی پیدا کنیم.

رسیدن به نواحی داخلی ریگ یلان یک مسیر دسترسی جالب تری هم دارد. این که بروید آبخوران و از محلی ها و ساربان های آنجا شتر بگیرید. همراه آنها وسایل تان را بار شتر کنید و مثل گذشته ها پیاده بزنید به دل ریگ.

البته به این نکته توجه کنید وسیله دسترسی و نوع سفر یک بخش کوچک از سفر شماست. چیزی که خیلی مهم است این است که با روح آن مناطقی که به آنجا می رویم ارتباط بگیریم و بتوانیم آنها را خوب درک کنیم.

عکس های زیبای کویر لوت در شب

در پایان فیلمی زیبا مشاده کنید از طبیعت بکر و زیبای ریگ یلان که توسط تیم مستند ساز دروازه خورشید تهیه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا