تاریخچه شهر زاهدان

آشنایی با بنیانگذار بازار و کلاته رزاق زاده زاهدان

یادی از حاج محمد رزاق زاده

رزاق زاده یکی از اسامی معروف در شهر زاهدان است و همه ما تا کنون به کلاته رزاق زاده برای گردش و تفریح و به بازار رزاق زاده برای خرید رفته ایم. اگر میخواهید بدانید بنیانگذار بازار و پارک معروف زاهدان چه کسی بوده است با زاهدانی ها همراه باشید.

مرحوم حاج محمد رزاق زاده اهل یزد بود و بعد از احیاء محمدآباد بیرجند، در سال ۱۳۰۰ در زاهدان سکونت گزید و یکی از بازرگانان معروف زاهدان شد.

ریاست شورای اقتصاد، شورای کشاورزی استان و سال ها ریاست اتاق بازرگانی را در سابقه داشت و از معدود بازرگانانی بود که به سرمایه گذاری در زمینه عمران و آبادانی شهر زاهدان علاقه نشان می‌داد.

حاج محمد رزاق زاده

مرحوم رزاق زاده در سال ۱۳۲۷ کارخانه برق را در شهر زاهدان تاسیس و چراغ های نفتی که برای روشن کردن معابر به چوبی آویزان میشد جمع آوری کرد. در سال ۱۳۲۹ چون کارخانه برق نیار شهر را تامین نمی‌کرد دو دستگاه مولد قوی برق با سرمایه شخصی اش از انگلستان خریداری و در زاهدان نصب نمود.

حاج محمد رزاق زاده پس از تحمل زحمات زیاد قنات کلاته رزاق زاده را احیاء و از آب جاری آن باغ هایی زیبا در دو طرف جاده زاهدان خاش ایجاد کرد و عده ای به کشاورزی و دامداری در آنجا مشغول به کار شدند.

بنیانگذار بازار و کلاته زاهدان

حاج محمد رزاق زاده پس از مدتی به فکر انتقال آب کلاته به شهر زاهدان افتاد. ایشان قبل از این کار دو طرف جاده ای که از کلاته به زاهدان منتهی میشد درخت گز کاشته که منظره بسیار زیبایی بوجود آمده بود و به استخر بزرگی در کلاته که لبریز از آب کاریز بود وصل می‌شد.

روز موعود فرا رسید و عده زیادی از بزرگان شهر و آقای حاج محمد رزاق زاده کنار استخر حضور داشتند.

آب‌ استخر توسط آقای اسد پهلوان (اسد عمادی پور) میرآب شهر، توسط جویی به سمت زاهدان می آمد و مردم با هلهله و شادی به طرف زاهدان حرکت می‌کردند و در طول مسیر اگر آب در جوی روان به مانعی برخورد میکرد توسط آقای اسد پهلوان رفع می‌شد.

سرانجام آب‌ به خیابان های شهر رسید و از آنجا به منزل آقای رزاق زاده در خیابان پهلوی سابق مقابل ژاندارمری (خیابان امام خمینی مقابل کلانتری ۱۴ فعلی) وارد حوض منزل وی شد.

حاج محمد رزاق زاده دارای املاک زیادی در شهر زاهدان بود و به خوشنامی و درستکاری شهرت داشت. سال ها در زاهدان زندگی کرد و پس از فوت در محلی نزدیک مسجد جامع شهر به خاک سپرده شد.

آیا تا کنون به پاس اینهمه دلسوزی و فعالیتی که برای عمران شهر نموده اند، فاتحه ای بر سر آرامگاهش خوانده اید؟

درود و سپاس بر روان پاک حاج محمد رزاق زاده و یکایک بزرگانی که برای عمران و آبادانی زاهدان کوشیده اند.

✍ نویسنده: جناب آقای غلامحسین اردوئی جوان

(پیکر ‌‌‌‌مرحوم رزاق زاده پس از فوت، کنار مسجد جامع شهر زاهدان دفن شد که متاسفانه در حال حاضر بین دیوار مسجد و یک محضر واقع شده و هیچ راه دسترسی ندارد…)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا